perjantai 26. heinäkuuta 2013

En sitten malttanutkaan lähteä kotiin!



Olen tehnyt kolme viikkoa kenttätöitä – eli haastatteluja, tapaamisia, museoita ynnä muuta mystistä jota kutsutaan myös osallistuvaksi havainnoiniksi. Joka päivä useita tapaamisia, retkiä, hauskanpitoa ja ”kuljailua” milloin missäkin. Ainut mitä en ole tehnyt, on nukkuminen, lepääminen, kenttätyömuistiinpanojen ja blogin kirjoittaminen ja se, mistä olen kovasti haaveillut – rauhoittuminen, piirtäminen ja vähän taiteellisempi kirjoittaminen. Minulla oli jo kädessäni lentoliput Pietariin, mutta viimehetkellä tajusin, etten voi palata. Seikkailu on vielä kesken. Joten jäin tänne. Työ on tehty, nyt alkaa loma, oma rauha ja myös pieni seikkailu pohjoisen maaseudulle. Ehkäpä nyt ehdin vähän kirjoittaa siitäkin, mitä olen täällä nähnyt ja kokenut.


Ilokseni myöntää että myös venäjän kielen ymmärrys on parantunut tässä kolmen viikon aikana. Puhumisesta en uskalla sanoa mitään ilman ulkopuolista mielipidettä. 

Viihdyn täällä hyvin. Ihmiset ovat tosi ystävällisiä ja minulla on täällä mukavaa. Ehkäpä pohjoisten ihmisten luonteenlaatu on samantyyppinen. Välillä unohdan olevani venäjällä, kummallisessa vieraassa maassa omituisten venäläisten ihmisten keskellä. Joko olen muuttanut itse venäläiseksi, tai sitten ero ei tosiaan ole niin suuri. Joskus sanotaan, että venäjää ei voi ymmärtää. Ehkä ei, mutta ehkä sen ihmisiä voi. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti